به گزارش راهبرد معاصر؛ رشد اقتصادی کشورهای همسایه، یک مزیت با اهمیت برای ایران محسوب میشود اما در شرایط فشار حداکثری آمریکا با اعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران، این کشورها درکنار مبادلات معمول، میتوانند به بازار استراتژیکی برای کالا و خدمات ایران تبدیل شوند.
با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی کشور ما یک موقعیت منحصر به فرد بوده و برای صادرات کالا و خدمات بسیار موثر است؛ از این روی، تسریع در ورود سرمایهگذاریهای خارجی و صادرات کالا، منافع متقابلی را برای ایران و فعالان اقتصادی بینالملل به دنبال خواهد داشت. در همین راستا، توجه به بازار مصرف کشورهاي همسایه را نباید از نظر دور داشت، نزدیکیهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی که تا حد زیادي همسان سازي و شباهت در تقاضاي کالا و خدمات را به دنبال داشته و از سوي دیگر مجاورت جغرافیایی که ضمن کاهش هزینههاي حمل و نقل، رقابت پذیري کالاها را افزایش میدهد از جمله محاسن تجارت با کشورهاي همسایه است. ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا، داراي مرزهاي مشترك، اشتراکات دینی و مذهبی، اشتراکات فرهنگی و آداب و رسوم میباشند و به دلیل مرزهاي مشترك و نزدیکی دو کشور به هم، هزینههاي تجارت ( صادرات و واردات) بین دو کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است و انتظار میرود که روابط تجاري دو کشور به ویژه با روی کار آمدن دولت جدید پاکستان گسترش یابد. در همین جهت، گسترش دیپلماسی اقتصادی با همسایگان به ویژه پاکستان، اقدامی موثر در راستای افزایش رشد صادرات و مقاوم کردن اقتصاد کشور با توجه به بازگشت دوباره تحریمها است. بر این اساس در این نوشتار پس از بیان مفهوم دیپلماسی اقتصادی و تحلیل سطح صادرات ایران به پاکستان، سعی بر آن شده تا با ارائه راهکارهایی موثر در جهت تقویت صادرات کالا و خدمات به پاکستان، بر حمایت از تولید ملی جمهوری اسلامی ایران تاکید شود.
مفهوم دیپلماسی اقتصادی
یکی از سیاستهای کارآمد و راهبردی برای پیشرفت اقتصادی و کسب امتیاز در صحنه رقابت اقتصاد جهانی، از تلاقی دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» حاصل میشود. برخی در تعریف دیپلماسی اقتصادی آوردهاند؛ دیپلماسی اقتصادی به مفهوم کارکردی کردن دیپلماسی در عرصه اقتصاد و به کارگیری تواناییهای بالقوه و بالفعل دیپلماسی برای تحقق اهداف اقتصادی کشورها است [1]. مهمترین الویتها و اهداف دیپلماسی اقتصادی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، تسهیل فضای کسب و کار تجاری، جذب سرمایهگذاری خارجی، توریسم، بهبود تصویر کشور، دستیابی به تکنولوژی و علم [2]، دسترسی به بازارهای جهانی و در نهایت حفظ اقتصاد ملی و اقتدار بینالمللی است. در حقیقت دیپلماسی اقتصادی، منافع اقتصادی دولتها را در خارج از کشور و در اقتصاد جهانی گسترش میدهد و ضمن استفاده از ابزارهای مختلف در جهت دستیابی به منافع اقتصادی، پیوندی بین قدرت و رفاه ایجاد میکند [3]. بنابراین صحنه روابط بینالملل نشان میدهد که در فرآيند جهاني شدن و منطقه گرایی، عنصر اقتصادي و تجاری به عاملی تعیین کننده در روابط بینالملل تبدیل گردیده و کشورها بیش از گذشته سیاست خارجی خود را اقتصادمحور کردهاند.
یکی از وظایف دیپلماسی اقتصادی، ظرفیت سازی برای تجارت است که شامل استفاده از نفوذ و روابط سیاسی برای تحت تاثیر قرار دادن جریان تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی است. بر همین اساس ضرورت جهتگیری دیپلماسی اقتصادی ایران به سوی بازار همسایگان، اهمیت ویژهای پیدا میکند و پاکستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اسلامی در مجاورت ایران بهترین فرصت برای حضور فعالان اقتصادی، تجاری و در نتیجه کالاهای ایرانی است.
شرایط ویژه پاکستان برای پذیرش کالا و خدمات ایرانی
پاکستان یکی از کشورهای بزرگ همسایه است که از اهمیت ویژهای در مناسبات تجاری جمهوری اسلامی ایران برخوردار میباشد. تنوع کالاهای صادراتی به این کشور بسیار زیاد است؛ تا جایی که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 1397، 2807هزار تن، معادل 1247 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1396، 36 درصد از نظر ارزشی و 30 درصد از نظر وزنی افزایش یافته است [4] و از این نظر پاکستان یکی از بهترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار میرود. به ویژه آنکه بازار 200 میلیون نفری پاکستان به عنوان دومین کشور مسلمان بعد از اندونزی، یک بازار وارداتی است و نسبت تقریباً دو برابری واردات به صادرات در پاکستان زمینه حضور کالاها و خدمات ایرانی در بازار این کشور را به صورت بالقوه فراهم کرده است. این درحالی است که اقلام عمده صادراتی به اکثر شرکای تجاری ما مواد پتروشیمی است؛ اما حجم متنوعی از کالاها از قبیل انواع روغنهای صنعتی، فرش ماشینی و کفپوشها، مواد شوینده، کاشی و سرامیک، میوه و صیفیجات، حبوبات، پسته، خرما، مواد پلاستیکی، پوست خام و قیر به پاکستان صادر میشود [5] و باید با دیپلماسی اقتصادی و تجاری فعال، حجم ارزشی صادرات به این کشور تا سطح یک میلیارد دلار افزایش یابد. بازار پاکستان یکی از بازارهای مکمل ایران نیز به حساب میآید؛ یعنی علاوه بر اینکه کالاهای متعددی به این کشور صادر میشود، در مقابل برخی از کالاهای اساسی به ویژه در محصولات کشاورزی از پاکستان وارد میشود.
فرصت های گسترش صادرات به پاکستان
بزرگترین مسالهای که این کشور در حال حاضر بعد از مسائل امنیتی با آن روبرو است، نیاز شدید به انرژی و برق و کمبود زیرساختهای لازم در این زمینه است. این در حالی است که ایران به عنوان یک کشور غنی از لحاظ انرژی و برق، میتواند با صدور خدمات فنی ـ مهندسی و تأمین برق و گاز این کشور و همچنین مشاورههای تخصصی به شرکتهای پاکستانی، جایگاه خود را در بازار این کشور تثبیت و اقتصاد پاکستان را به خود وابسته کند [6]. در همین جهت، اجرای خط لوله صلح یکی از طرحهای راهبردی ایران و پاکستان است که به رغم عمر طولانی خود هنوز به ثمر ننشسته و دو کشور باید گام های پایانی را در این زمینه سریعتر بردارند [7].
شکل 1: خط لوله صلح از ایران به پاکستان و هند
عادی شدن روابط هند و پاکستان با توجه به عمق اختلافات دو کشور بعید به نظر میرسد؛ اما این مسئله میتواند برای دیگر همسایگان پاکستان از جمله ایران حائز اهمیت باشد. به شرط آنکه با پیشنهادات جذاب تجاری و اقتصادی که منافع دوطرف را تامین کند، به استقبال عمران خان، نخست وزیر پاکستان که نگاه مثبتی به تقویت روابط با ایران دارد، برود. [8]
موانع عمده صادرات به پاکستان
راهکارهای توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات به پاکستان
نتیجه گیری
دیپلماسی اقتصادی، ایران را وارد یک فضای جدید میکند که باید از مرزهای جغرافیایی گذر کند و اقتصاد مستحکمتری را نسبت به گذشته پایهگذاری نماید. در واقع نبود دیپلماسی فعال اقتصادی و تراز منفی تجاری، در عمل به واردات و قاچاق کالاهای خارجی به داخل کشور ختم شده است. بنابراین، دیپلماسی اقتصادی باید بستر صادرات کالاهای مرغوب و با کیفیت داخلی در بازارهای مصرف کشورهای دیگر به ویژه همسایگان را فراهم کند. پاکستان به عنوان پرجمعیتترین همسایه ایران، فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای تولید داخل است. چرا که قرابتهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی؛ شباهت در تقاضای کالا و خدمات و کاهش هزینههای حملونقل که سبب رقابت پذیری کالاهای ایرانی میشود، مزیت تجارت با کشور پاکستان است. تجار و بازرگانان ایرانی باید از این فرصت استفاده کنند و نفوذ کالاهای ایرانی در بازار پاکستان را افزایش دهند. برای تقویت این مناسبات، راهکارهایی همچون: تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، اصلاح شیوههاي تجارت و برگزاري نمایشگاههاي تخصصی-کالاهاي ایرانی در جهت افزایش میزان صادرات به پاکستان تا سقف حدود 5 میلیارد دلار ارائه شد که رسیدن به این مهم، همت مسئولان تجاری و دیپلماسی اقتصادی پویایی را به ویژه در شرایط تحریم میطلبد.
منابع